نحوه تست خازن کولر گازی
خازن کولری در همه کولرهای گازی به عنوان راه انداز کمپرسو کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از اوقات بخاطر خرابی در این قطعه، کمپرسور کولر استارت نمی خورد و روشن نمی شود. بنابراین در این مقاله جهت بررسی این خازن، نحوه تست خازن کولر گازی را به چندین روش شرح خواهیم داد. امیداوریم شما عزیزان با مطالعه این مطلب با نحوه تست خازن کولر گازی آشنا بشوید و هنگام تعمیر کولر گازی این توانایی را پیدا کنید که خودتان این تست را انجام بدهید.
نحوه تست خازن کولر گازی
قبل از اینکه در مورد تست صحبت کنیم، بایستی با عملکرد خازن در کولر گازی آشنایی پیدا کنید. خازن (capacitor)در کولر گازی، وظیفه راه اندازی یا روشن کردن کولر را برعهده دارد. به این صورت که با ذخیره کردن بار الکتریکی روی پلیت های خود(یا صفحات ذخیره خازن) برق را ذخیره میکند. هنگامیکه کولر روشن می شود و لحظه استارت دستگاه، که نیاز زیادی به بار الکتریکی دارد، خازن با تخلیه بار خود در مسیر ورودی برق کمپرسور کولر، کسری برقی که در مدار ورودی وجود خواهد داشت را جبران می کند. بعد از اینکه کولر روشن شد، دیگر نیازی به استفاده از خازن نمی باشد چرا که مصرف کمپرسور کاهش پیدا کرده و شبکه توانایی جبران آن را خواهد داشت.
در صورتیکه این خازن خراب باشد، استارت کولر گازی امکان پذیر نمی باشد. روش ابتدایی تست خازن کولر گازی می تواند جایگزینی با یک خازن سالم دیگر مشابه باشد. اگر کولر استارت خورد و روشن شد، در اینصورت می توان مطمئن شد که خازن کولر ایراد فنی داشته یا تغییر ظرفیت داده است و نیازمند تعویض می باشد.
اهداف استفاده از خازن در کولر گازی:
خازن کولر گازی در کل با سه هدف در کولر گازی استفاده می شود:
- خازن مربوط به راه انداز کمپرسور
- خازن مربوط به راه انداز فن بیرونی
- خازن مربوط به فن داخلی کول گازی
هر یک از این خازن ها وظایفی که در بالا در مورد آنها ذکر شده است را دارند و در صورت خرابی قطعاتی که از آنها استفاده میکنند روشن نمی شوند. البته راه انداز بودن، تنها یکی از وظایف خازن در کولر گازی می باشد، از دیگر وظایف خازن کولر گازی گرفتن اعوجاج جریان ورودی بوده که با فیلتر کردن آن باعث تنظیم و بالانس شدن ولتاژ می شود.
روش تست ظاهری خازن کولر گازی
در صورتکیه خازن کولر، دارای علائم ظاهری ذیل است قطعا خراب بوده و نیاز به تعویض دارد:
- وجود برآمدگی روی بدنه: برآمدگی روی بدنه نشانی از خرابی قطعات داخلی خازن دارد که نشان دهنده خرابی خازن می باشد.
- ترکیدگی خازن: علت ترکیدن خازن کولر گاز، تبخیر مایع دی الکتریک خازن می باشد که بخاطر دما بالا و overload کردن خازن می باشد. گرما یکی از دلایل مهم خرابی خازن کولر گازی می باشد.
- شکستگی پایه ها: شکستگی پایه های خازن، نشان دهنده خرابی پایه های صفحات خازن به دلیل مشکل دمای بالا می باشد.
روش تست خازن کولر گازی با اهم متر آنالوگ
در عمل بهترین روش تست خازن کولر گازی با اهم متر دیجیتال است. در این روش دو سر پراپ اهم متر دیجیتال را به دو سر خازن متصل می کنیم. در ابتدای امر عقربه خازن از 0 شروع کرده و تا انتهای صحفه حرکت می کند. سپس به وسط برگشته و به کندی به جای اول خود باز میگردد. این موضوع نشان دهنده این است که خازن کولر گازی دارای مشکل نمی باشد و خازن عملکرد مناسب خود را دارد.
بهترین روش تست خازن کولر گازی استفاده از اهم متر آنالوگ می باشد.
روش تست خازن کولر گازی درجا
در این روش به دلیل که البته توصیه هم نمی شود ولی در مواقعی که تجهیزات تست نداریم، میتواند به تعمیر کار کمک کند، این است که خازن را به برق با ولتاژی که روی آن نوشته شده است متصل کنیم و سپس با یک سیم دو سر آنرا به هم اتصال بدیم، اگر جرقه ایجاد شده، آبی و شدت آن بالا بود یعنی خازن قوی بوده و سالم می باشد و اگر این جرقه ضعیف بود و رنگ آن زرد رنگ بود یعنی اینکه خازن، تغییر ظرفیت پیدا کرده لازم است که آنرا تعویض کنیم.
لینکهای مرتبط: